Perinteiset ruuhka-ajat väistymässä ostopäätösten tekemisessä

Syyssesongin teemanostot kuluttajamarkkinoinnissa:

Kotoilu, hyggeily: Kirjat, viltit, sohvat, tyynyt, mukit

Tunnelmallisuus: Sisustustarvikkeet, asetelmat, lyhdyt, kukat, kynttilät.

Juhlalook: Kengät, puvut, mekot, korut, meikit, kimallus

Hassuttelu: Naamiaistarvikkeet, asut, rekvisiitat, koristeet

Hemmottelu: Kylpylät, kauneudenhoitopalvelut, hieronnat. Saunatuotteet, hemmottelutuotteet hiuksille, kasvoille, käsille ja koko keholle. Viinit, kahvit, teet, pienet herkkupalat.

Ruoka: Kattaustarvikkeet. Satokauden tuotteet, keitot, leivät, pataruoat, juhlien teemaleivonnaiset.

Syksyiset aamut ovat pimeitä. Iltapäivät hämärtyvät koko ajan vain aikaisemmin ja aikaisemmin, kun vuosi hiipuu kohti loppuaan. Ovet terasseille ja pihoille avannut aurinkoinen kesä on ohi, ihmiset sulkevat ikkunat ja verhot ja käpertyvät sisälle koteihinsa. Koleasta säästä huolimatta syksyn tunnelma on lämmin. Syksy on rennon kotoilun ja erilaisten teemajuhlien aikaa.

Takkatuli ja sohva kutsuvat luokseen. Monta kuukautta koskemattomina seisseet viltit ja tyynyt muuttuvat jälleen merkityksellisiksi, iso mukillinen höyryävää teetä tai kuppi kuumaa, täyteläistä kaakaota tuoksuvat vastustamattomilta. Kirjat, lehdet, elokuvat ja iltojen hiljaisuus rauhoittavat kiireistä arkea, tuovat hengähdystaukoja kellon kanssa kilpaa juoksemiseen. Pari palaa syntisen hyvää suklaata, kasvohoito, kuumakivihieronta – pienet hemmotteluhetket auttavat jaksamaan läpi mustiksi ja loskaisiksi muuttuvien päivien.

Väripilkkuina pimeydessä loistavat syksyn juhlapyhät: Meillekin vakiintunut kepeä, musta-oranssi Halloween lepakoineen, kummituksineen ja kurpitsoineen loka-marraskuun vaihteessa, siitä alkava kuplivan punainen pikkujoulukausi, syksyn kultaiset ylioppilasjuhlat ja satavuotiaan Suomen sini-valkoinen itsenäisyyspäivä. Jokaisella juhlalla on mahdollisuus omanlaiseensa teemaan niin pukeutumisen, koristeluiden kuin tarjottavienkin suhteen – isien päivää unohtamatta.

Mainostaja! Nyt on viimeinen aika tarjota ideoita, vinkkejä ja herätteitä loppuvuoden osalta.

– Ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut siitä, mihin olemme tottuneet, Lapin Kansan myyntijohtaja Henri Mattinen kertoo. – Kuluttajat haaveilevat ja suunnittelevat tulevaa hyvissä ajoin. Sesongit eivät ostopäätösten tekemisen kannalta ole välttämättä enää sinä perinteisenä ruuhka-aikana vaan päätöksiä hankinnoista ja hankintapaikoista tehdään jo viikkoja, jopa kuukausia ennen kuin tulevat teemat alkavat näkyä kaupoissa ja palveluita tarjoavissa yrityksissä kassakoneen kilinänä.

Mattinen ymmärtää hyvin, että jo syyskuussa alkavan joulun tai maaliskuun lopun keväthangille kurottavan vapun taktinen mainonta ei kaikilla toimialoilla ole aina järkevää:

– Jos varsinaista kampanjointia ei voi aloittaa kovin aikaisin, erilaiset sisältömarkkinoinnin ratkaisut ovat hyvä vaihtoehto päästä kuluttajien mieliin hyvissä ajoin. Mainostajan artikkelin aikaansaamaa näkyvyyttä on luontevaa sitten jatkaa taktisella mainonnalla tulevaa sesonkia silmällä pitäen.

Mitä aikaisemmin on liikkeellä, sitä enemmän on aikaa suunnitelmalliselle, huolelliselle ja mietitylle markkinoinnille. Ennakointi kannattaa, Mattinen tietää mistä puhuu:

– Lapin Kansa tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tarkistaa loppuvuoden suunnitelmat ja suunnitella tulevaa asiantuntijatiimin voimin viikolla 45. Olemme raivanneet kalenterimme tyhjiksi tiistaista torstaihin 7.-9.11., jotta mahdollisimman moni voi varata ajan asiantuntijan luokse noina päivinä. Varauksia saa jo tehdä, asiakasyrityksille lähetetään suunnittelupäivistä erillinen kutsu.

– Vaikka tätä vuottakin on vielä jäljellä, strategia ensivuodelle kannattaa miettiä yhdessä jo nyt. Yksi vanha viisaus pätee vielä markkinoinnissakin: Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Ajoissa laadittu suunnitelma tekee markkinoinnista joustavaa, antaa turvavälin ja jättää tilaa reagoida matkanvarrella eteen tuleviin yllätyksiin.

Koleasta säästä huolimatta syksyn tunnelma on lämmin. Syksy on rennon kotoilun ja erilaisten teemajuhlien aikaa.

 

Henri Mattinen
myyntijohtaja
010 665 6403
henri.mattinen@almamedia.fi