Joulusuunnitelmat ovat jo hautumassa – nappaa 3 vinkkiä sesonkinäkyvyyteen

Joulun odotus huipentuu tunnelmalliseen, herkkuja pursuavaan juhlapöytään. Porkkanalaatikko ei kuitenkaan hyppää itsestään täydellisesti taitelluin servetein koristeltuun kattaukseen, vaan jouluillallisen takana on monesti useamman viikon kestävyyskoe.

Ennen kuin pukki voi tupsahtaa piipusta, suomalainen siivoaa lattiasta kattoon, suunnistaa kaupoissa lahjalistalta toiveita yli ruksien ja ehkä stressaakin hieman aaton aikataulutuksesta. Aherruksen vastapainona hän palautuu glögiä siemaillen villasukat jalassa takkatulen ääressä. Joulumieli on juhlamieli, kauneimmat joululaulut muistuttavat. Joulu on vain kerran vuodessa ja hymyt lasten kasvoilla ovat kaiken aherruksen arvoista.

Miten mainostajan kannattaa vinkata tuotteistaan ja palveluistaan, jotka auttavat kuluttajat jouluhärdellin läpi? Lapin Kansan myyntineuvottelija Tiina Hiltunen kokosi 3 vinkkiä joulunajan sesonkinäkyvyyteen.

1. Sisältömarkkinoinnilla jäät mieleen jo ennen joulukuuta

Marraskuussa joululahjatoiveet ovat jo hiljalleen kypsymässä. Kirjoitimme aiemmin, kuinka perinteiset ruuhka-ajat ovat väistymässä ostopäätösten tekemisessä. Ennen kuin piparit siis vielä tuoksuvat keittiössä, kannattaa kuluttajille tarjota ideoita esimerkiksi tunnelman luomiseen tai vaikkapa ohjeita leivontaan, sisustukseen ja askarteluun.

Mieti, miten palvelusi tai tuotteesi viihdyttävät tai auttavat jouluun valmistautujaa? Sisältömarkkinointi toimii hyvin silloin, kun yrityksen tarina kerrotaan asiakasta puhuttelevasta näkökulmasta. 

Sisällöntuotanto-osaamista ei kuitenkaan tarvitse olla omasta takaa, sillä avaimet käteen -palvelullamme artikkelin tai videon tuotanto on asiakkaalle vaivatonta. Ideoimme kohderyhmää kiinnostavan sisällön yhdessä kanssasi, jonka jälkeen sisältömarkkinoinnin ammattilaisemme vastaavat tuotannosta eli kuvaavat videon tai kirjoittavat tekstin ja ottavat valokuvat artikkeliin.

Katso muutama esimerkki sisältömarkkinoinnin artikkeleista ja innostu!
Joulukukka kruunaa joulun
Lapissakin juhlatilat ovat lähempänä kuin arvaatkaan
Yksityisellä shoppailuillalla vinkkejä tyyliisi – testaa, miten kokeilunhaluinen pukeutuja olet
Kaikki artikkelit löytyvät Kaupallisen yhteistyön -osiosta Lapinkansa.fissä

2. Panosta taktiseen mainontaan joulukuussa

Valmistautuminen aaton riemuihin alkaa joulukuun alussa. Kun luukku numero yksi vihdoin aukeaa, kannattaa viimeistään kertoa, mitä sinulla on tarjota jouluvalmisteluiden helpottamiseksi sekä pukinkonttiin. Esimerkiksi aineettomat lahjat, kuten lahjakortit, päätyvät yhä useammin lahjasäkkiin. Jouluruokapöydässä kokeillaan aiempaa enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja.

Tilastokeskus, 2016. 

Digi- ja printtimainonnassa joulukalenteriluukut ovat hauska tapa houkutella kuluttajia ostoksille tarjousten siivittämänä. Joulukalenteriluukku on ohittamaton esimerkiksi Lapin Kansan näköislehden välisivuna. Lahjainspiraatiota etsivän mielenkiinnon nappaat yrityksesi omalla joululiitteellä, jota voidaan jakaa Lapin Kansan, Uusi Rovaniemen tai Lounais-Lapin välissä, sekä myös vaikkapa myymälässä. Oma liite on oiva ympäristö myös sisältömarkkinoinnille eli tuote-esittelyjen välissä lukijoita voivat viihdyttää myös asiakkaillesi lisäarvoa tuottavat tarinat.

Joulun alla on myös hyvä hetki muistaa asiakkaita ja kiittää heitä kuluneesta vuodesta joulutervehdyksellä. Joulutervehdykset julkaistaan Lapin Kansassa torstaina 14.12. sekä torstaina 21.12., Uusi Rovaniemessä ja Lounais-Lapissa lauantaina 16.12. Kiittämällä kuluneesta vuodesta teet samalla hyvää, sillä 15 % joulutervehdysten tuotoista lahjoitetaan kohteelle Lapin ensi- ja turvakoti Ry:lle.

Inspiroidu Rohkea Ranua -sisältömarkkinointilehdestä >>

3. Ole mukana alkuvuoden alennusmyynneissä

Joulun huuma alkaa hälventyä hiljalleen välipäivistä alkaen. Ajatukset siirtyvät kinkun syömisestä sen sulattamiseen, uuden vuoden lupauksiin ja alennusmyynteihin. Valtaosa suomalaisista seuraakin edelleen perinteistä sesonkialea. Kotimaiset kivijalkakaupat ovat edelleen alennusmyyntien kulmakivi, mutta ulkomainen verkkokauppa haukkaa kakusta myös oman osansa.

Etenkin nuoret ikäryhmät, miehet ja hyvin toimeentulevat suuntaavat yhä useammin ulkomaiseen verkkokauppaan, mutta moni haluaa myös tukea paikallista ja ostopäätökseen voi vaikuttaa esimerkiksi yrityksen eettinen toimintatapa.

Älypuhelimet kulkevat mukana myös pyhien aikaan ja lehden ääreen on aikaa istahtaa pidemmäksi toviksi. Lapin Kansa digipalveluineen tarjoaa mainosviestillesi alueellisesti erittäin vahvan näkyvyyden, sillä yhdessä Alma-verkoston kanssa tavoitamme 84% lappilaisista viikoittain. Viestisi löytää kohderyhmäsi luotettavassa ja lukijalle läheisessä mediassa.

Kaipaatko lisää vinkkejä joulunajan ja alkuvuoden markkinointiin?

Joulu välipäivineen on iso rupeama mainostajalle, minkä lisäksi uusi vuosi uusine kujeineen pyörähtää käyntiin heti perään. Starttaat joulun ja vuoden alun helpommin, kun tekeminen on mietitty huolella etukäteen.

Nykyiset ja uudet asiakkaamme ovat lämpimästi tervetulleita mainonnan suunnittelupäiville Rovaniemen, Kemin ja Tornion toimipisteisiimme 7.-9.11.2017. Istahdetaan alas ja suunnitellaan tulevan vuoden toimenpiteesi yhdessä. Varaa aikasi vaikka saman tien yhteyshenkilöltäsi! Arvomme kaikkien suunnittelupäiville osallistuneiden kesken sisältömarkkinointipaketin mediatiloineen.

Myynnillistä loppuvuotta ja innostusta alkavaan vuoteen!

Tiina Hiltunen
Myyntineuvottelija
010 665 7815
tiina.hiltunen@almamedia.fi

 


Lähteet:

Tilastokeskus, 2016. Joulu tilastojen valossa.
http://tilastokeskus.fi/tup/tilastokirjasto/joulutilastot2016.html

Kaupan liitto, 2016. Joulun jälkeiset alennusmyynnit pitävät pintansa
http://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/joulun_jaelkeiset_alennusmyynnit_pitaevaet_pintansa_26002

Kaupan liitto, 2016. Kuluttajat ja joulusesongin alennusmyynnit
http://kauppa.fi/content/download/100373/1269745/file/Joulusesongin%20alennusmyynnit%202016.pdf

Hong Kong -tavaratalot, 2016. Nyt se on tutkittu – suomalaiset aloittavat jouluvalmistelut tulevana sunnuntaina
https://www.hongkong.fi/fi/info/uutiset-jouluvalmistelut.html

Nordea, 2016. Suomalaiset käyttävät joulunviettoon hieman yli 500 euroa
https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/press-releases/2016/12-02-07h00-suomalaiset-kayttavat-joulunviettoon-hieman-yli-500-euroa.html