Rohkea Ranua: ”Jos se oli mainos, se oli hyvin tehty!”

Toukokuussa Lapin Kansan liitteenä julkaistu Rohkea Ranua -juhlalehti toi elinvoimaisen kunnan asukkaiden ja yrittäjien kuulumiset positiivisesti esiin. Liitteen ja sen artikkelit huomasi 72% Lapin Kansan lukijoista, yhteensä 46 800 yli 15-vuotiasta lappilaista.

– Ranuan kunta täyttää tänä vuonna 100 vuotta yhdessä Suomen itsenäisyyden kanssa. Siitä nousi ajatus tuoda esille juhlavuottaan viettävän kunnan voimavaroja – ihmisiä, luontoa, yrityksiä ja yhteisiä tapahtumia – erillisen sisältömarkkinointikokonaisuuden kautta, juhlalehden ideoija, Lapin Kansan myyntineuvottelija Tiina Hiltunen valottaa lehden tekemisen taustoja: – 16-sivuinen Rohkea Ranua -juhlalehti oli yksi osa Ranuan juhlavuoden tarjontaa paitsi kuntalaisille, myös muille lappilaisille.

Lukijat kokivat lehden sekä ulkoasultaan että sisällöltään onnistuneeksi.
77% Lapin Kansan lukijoista koki Rohkea Ranua -juhlalehden tarjonneen heille uutta tietoa alueen yrityksistä ja yrittäjien nykypäivästä.

Kiinnostavat aiheet tuovat korkeat huomioarvot

Lehdestä tehtiin juhlavuoden teeman mukaan kuntansa näköinen. Liitteen ensimmäinen artikkeli, Ruoan alkuperällä on merkitystä, nousi tutkimuksessa lehden suosituimmaksi. Jutun luki kokonaan tai osittain kaksi kolmesta vastaajasta ja lähes kaikki tutkimukseen vastanneet huomasivat sen. Lehden loppupuoliskolta löytyvän, Hillapirtelöstä ensi kesän hittituote – artikkelin, luki 65% vastaajista ja kaikkiaan 95% kertoi kiinnittäneensä juttuun huomiota. Myös kolmanneksi ja neljänneksi luetuimmat artikkelit keräsivät yli 90% huomioarvot. Tutkimustulokset osoittavat, että jutun paikalla lehdessä ei ole merkitystä silloin, kun julkaisu kokonaisuutenaan on kunnossa. Artikkelin sisältö on se, joka lopulta ratkaisee lukijan kiinnostuksen.

– Halutut aiheet ja teemat kartoitettiin hyvin, jolloin niiden ympärille oli helppo luoda juttukokonaisuudet. Kun aiheet ovat kiinnostavia ja ajankohtaisia, tulee jutuista koukuttavia ja informatiivisia, Lapin Kansan sisältömarkkinoinnin tuottaja Elina Eronen Piper summaa: – Yksittäisille artikkeleille tällaiset huomioarvot ovat todella hyvät. Se, että lähes 100% lukijoista kertoo huomanneensa tietyn jutun ja panneensa merkille siinä esiintyneen yrityksen, on parasta mahdollista näkyvyyttä, jonka yrittäjä voi saada.

Ranuasta lisäpysähtymisen paikka kotimaanmatkoille

Lapin Kansan lukijapaneelikyselynä toteutetussa tutkimuksessa 67% vastaajista kertoi aikovansa säilyttää Rohkea Ranua -lehden myöhempää käyttöä varten. Lähes puolet vastaajista ilmoitti joko jo hakeneensa tai mahdollisesti aikovansa hakea lisää tietoa alueen yrityksistä, palveluista tai tapahtumista lehden herättämän kiinnostuksen perusteella. Lehden viimeiselle sivulle kerätty Juhlavuonna tapahtuu -kalenteri sai erityistä kiitosta vastaajilta: 92 % lukijoista kertoi huomioineensa kalenterin ja useampi kommentoija kehui sen hyödyllisyyttä.

Kokonaisuutena lehteä pidettiin nimensä mukaan rohkeana ja sen artikkeleita hyviä aihepiirejä perusteellisesti käsittelevinä. Juhlavuoden teemaan se istui vastaajien mukaan paremmin kuin hyvin. Paikkakuntalaisten lisäksi lehden jutut kiinnostivat myös muualla Lapissa. Yksi tutkimuksen vastaajista kertoi kulkevansa kesäisin usein Ranuan ohi, mutta lehden juttujen perusteella tekevänsä tänä kesänä reittiinsä uuden pysäkin. Jos lehti oli mainos, se oli hyvin tehty, toinen vastaaja kommentoi.

– Sisältömarkkinoinnin keinoin yritysten ja yrittäjien tarinaa voidaan kertoa perinteistä mainosta laajemmin ja mielenkiintoisemmin. Mainostajan artikkelit kirjoitetaan aina lukijalähtöisesti, Eronen Piper hymyilee: – Harva kunta on tehnyt tällaisia liitteitä tällaisella skaalalla, joten lehden nimi ei turhaan ollut Rohkea Ranua!

– Ranuan kehittämispäällikkö Riikka Tuomivaara oli erittäin tyytyväinen lehden onnistumiseen sille asetetuissa tavoitteissa, Hiltunen kuittaa ja yhtyy yhden vastaajan mielipiteeseen: – Tätä halutaan lisää. Toivottavasti muistakin kunnista tehdään samanlainen lehti.

Lue Rohkea Ranua -juhlalehti täältä >>

 

 

”Sisältömarkkinoinnin keinoin yritysten ja yrittäjien tarinaa voidaan kertoa perinteistä mainosta laajemmin ja mielenkiintoisemmin. Mainostajan artikkelit kirjoitetaan aina lukijalähtöisesti”
- Elina Eronen Piper

Sinullekin menestystarina? Ota yhteyttä!