Monikanavainen mainonta kasvatti Suomen Akkujen myyntiä ja kaksinkertaisti kävijäennätyksen

– Kampanja oli varsin onnistunut ja saimme siitä hyvää palautetta, iloitsee yrittäjä Kari Rautionaho.

Hänen yrityksensä Suomen Akut järjesti tammikuussa Akkupäivä-tapahtuman, jota mainostettiin Lapin Kansan paperiversiossa ja digitaalisessa näköislehdessä. Lisäksi mainoksia julkaistiin kaupunkilehti Uudessa Rovaniemessä ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjan ansiosta Suomen Akuissa tehtiin positiivista tulosta niin kävijämäärässä kuin tuotemyynnissä.

– Tapahtuma onnistui hyvin ja päivän jälkeen olimme tyytyväisiä. Kun käyttää rahaa mainontaan, sitä miettii, menevätkö rahat hukkaan. Kampanja Lapin Kansassa ja Uudessa Rovaniemessä oli hinta-laatusuhteeltaan kohtuullinen näin jälkeenpäin ajateltuna, Rautionaho toteaa.

Toimivana hän näkee näköislehdessä olleen mainoksen.

– Verkkomainonta ja sosiaalinen media on nykyaikaa. Koko ruudun kokoinen mainos digilehdessä oli sopivan iso ja kustannustehokas ratkaisu.

Onnistunutta jälkeä

Vuodenvaihteessa Lapin Akut Oy vaihtoi nimensä Suomen Akut Oy:ksi ja yritys osti TAB-akkujen maahantuonnin sekä jälleenmyynnin. Lisäksi Rovaniemen-myymälä on toiminut nykyisissä tiloissaan vasta kaksi vuotta. Sen vuoksi markkinointikampanjalla oli useita tavoitteita: uuden nimen ja osoitteen tunnetuksi tekeminen sekä TAB-tuotteiden ja Akkupäivän mainostus.

Kari Rautionaho kiittelee Lapin Kansan myyntineuvottelijaa, joka oli selvästi innostunut työstään. Myyntineuvottelija Pertti Särkikangas tarjosi Suomen Akuille uusia näkökulmia ja hyviä ideoita tavoitteiden saavuttamiseen.

– Minulla ei aina ole aikaa paneutua itse kaikkeen, joten arvostan hyvää ja täsmällistä työtä. Myyntineuvottelija esitteli työvälineet, joita Lapin Kansa ja Uusi Rovaniemi voivat tarjota muun näkyvyyden lisäksi. Pidin siitä, että hän oli täysillä mukana ja uskoi vakaasti kampanjan toimivuuteen. Mainonta on myyntineuvottelijan ja yrityksen yhteispeliä: kumpikin haluaa onnistua, Rautionaho toteaa.

Suomen Akut käytti myös Lapin Kansan ilmoitusten suunnittelupalvelua. Rautionahon mielestä hyvin tehty ja puhutteleva mainos on yrityksen käyntikortti, joten se kannattaa teettää ammattilaisilla.

– Sain asiakkailta palautetta, että Akkupäivän mainokset oli huomattu ja ne olivat hyviä.

 Lehdet täydentävät toisiaan

Suomen Akut haluaa jatkuvasti uudistua omassa toiminnassaan.

– Olemme luoneet tavoitteet ja teemme kovasti töitä niiden eteen. Katsomme, mikä herättää asiakkaat ja vahvistaa brändiämme, kertoo Kari Rautionaho.

Uusien ideoiden vastapainona on kuitenkin oltava pitkäjänteisyyttä. Rautionahon mielestä on tärkeää ymmärtää, että markkinointi on sijoitus, joka ei välttämättä palaa yrityksen kassaan heti, vaan pitkällä aikavälillä.

Rautionaho panostaa asiakaskokemuksen merkitykseen sekä hyvään palveluun ja siihen, että asiakas saa neuvoja ja apua: hän voi myös luottaa saavansa juuri tarvitsemansa oikean laatutuotteen Suomen Akuilta. Hän arvostaa sitä, että niin Lapin Kansa kuin Uusi Rovaniemikin ovat tunnettuja ja vahvoja medioita Rovaniemellä.

– Lehdet ovat hyvä parivaljakko, jotka puhuttelevat hyvin asiakkaitamme.


Menestyjä: Suomen Akut Oy

Haastattelussa: Yrittäjä Kari Rautionaho

Toiminta: Akkujen, paristojen ja oheislaitteiden maahantuonti ja jälleenmyynti.

Mainonnan ainekset: Näyttävää, monikanavaista mainontaa Lapin Kansan paperiversiossa ja näköislehdessä sekä kaupunkilehti Uudessa Rovaniemessä.

Tavoite: Informoida asiakkaita Akkupäivästä, mainostaa uutta tuotemerkkiä ja kertoa yrityksen nimenmuutoksesta.

Tulokset: Akkupäivänä myynti kasvoi ja tapahtuman kävijäennätys kaksinkertaistui.

Karin vinkki mainontaan:

“Verkko- ja mobiilimainonta ovat nykypäivää, mutta printtiversiotakaan ei saa unohtaa. Kannattaa rikkoa kaavoja ja kokeilla, miten erilaiset markkinointitavat ja -kanavat purevat.”

Sinullekin mainonnan menestystarina? Ota yhteyttä!

”Kari Rautionaho antoi tapahtumapäivän mainoskampanjaan selkeän toimeksiannon: mitä halutaan viestittää, mitä halutaan saavuttaa ja mikä on mainosbudjetti. Tämän jälkeen yrittäjä sai keskittyä omaan bisnekseensä, kun me hoidimme oman osamme.

Kampanjassa korostui monikanavaisuus. On mahtavaa, että se mitä kannatti tehdä, ei jäänyt sen jalkoihin, mitä on totuttu tekemään.

Tämä on malliesimerkki siitä, miten mainoskampanja oikein tehtynä on investointi, ei kuluerä. Kasvu syntyy rohkeudesta toimia.”

Katso lisää asiakkaidemme menestystarinoita: