Kolmannes lappilaisista suuntaa silmälasikaupoille seuraavan vuoden aikana

Kaupan liiton julkaiseman tutkimuksen mukaan kuluttajat panostavat silmälaseihin entistä enemmän. Yhä harvempi tulee toimeen yhdellä parilla, rinnakkaisessa käytössä on keskimäärin yli kahdet lasit. Silmälaseja hankitaan selvästi yleisimmin optikkoliikkeestä kotimaasta, ja vain harvoin verkosta. Samankaltaiseen tulokseen tultiin Kemi-Tornion ja Rovaniemen markkina-alueilla tehdyssä tutkimuksessa, jonka mukaan vain noin 4% lappilaisista on hankkinut silmälaseja, piilolinssejä tai aurinkolaseja verkkokaupasta.

Kaksi kolmesta yli 15-vuotiaista lappilaisista käyttää silmälaseja ja Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien lukijoista silmälaseja pitää nenällään 69%. Piilolinsseillä näkökykyään parantaa 7% alueen kuluttajista. Silmälasien vaihtamisessa lappilaiset eivät pidä kiirettä, vaan yleisin vaihtosykli on 3-5 vuotta. 17% vaihtaa silmälaseja alle 2 vuoden välein ja reilu neljännes pidentää vaihtoväliä yli viiteen vuoteen. Miehillä vaihtosykli on hieman verkkaisempi kuin naisilla.

Kaupan liitto selvitti valtakunnallisesti optikkotuotteiden kertaostoksen hinnan, joka oli keskimäärin 377 euroa. Tällä on voinut saada yhdet tai useammat silmälasit. Joka kolmas vastaajista oli edellisellä ostokerralla saanut kahdet tai useammat silmälasit yksien hinnalla. Alueellisessa tutkimuksessa keskikaupan kokoa ei selvitetty. Sen sijaan selvitettiin silmälasien ja piilolinssien ostoaikomuksia ja tuloksen mukaan miltei joka kolmas lappilaisista ja myös Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien lukijoista aikoo uusia silmälasinsa tai piilolinssinsä seuraavan vuoden aikana. Tämä tarkoittaa 23.000 silmälasikaupoille suuntaavaa lehden lukijaa.

Optikkoliike valitaan useimmiten sen perusteella, mistä saadaan asiantuntevin palvelu. Seuraavaksi eniten vaakakupissa painavat hintataso ja hyvät tarjoukset. Sen sijaan vähemmän merkittävinä tekijöinä ostopaikan valinnassa koetaan liikkeen tai myyjän tuttuus, merkkituotteiden valikoima tai kanta-asiakkuus-/bonushyödyt.

Silmien laserleikkaus ei ole vaihtoehto vielä suurellekaan joukolle lappilaisia silmälasinkäyttäjiä, vaan leikkausta harkitsee vain 13% alueen kuluttajista.

Kaupan Liitto: Näkemisen ja silmäterveyden toimialan teettämä tutkimus, jolla kartoitettiin suomalaisten silmälasienkäyttö- ja kulutustottumuksia. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy. Tutkimus on toteutettu henkilökohtaisina haastatteluina, joihin vastasi yli tuhat 15-79-vuotiasta mannersuomalaista syyskuun alussa 2016.

Alueellinen ostokäyttäytyminen: Selvittää markkina-alueella asuvien kulutuskäyttäytymistä vuosittain noin 20 eri toimialan osalta. Vastaajia Rovaniemen markkina-alueelta 239 ja Kemi-Tornion markkina-alueelta 332. Kyselyt toteutettiin 27.6.-2.10.2016.

Haluatko kuulla lisää toimialan tutkimuksesta ja liikekohtaisista tuloksista? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme!