Rakentamisen toimiala kasvaa, kotitaloudet panostavat kiivaammin remontointiin

Toimialojen liikevaihdon kasvu on ollut kaikkien kiivainta rakentamisessa. Kasvu on voimakkainta talonrakentamisessa, jossa liikevaihtoa kertyi 10,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Erikoistuneen rakennustoiminnan ja maa- ja vesirakentamisen liikevaihdon kasvu on ollut hieman maltillisempaa. Piristynyt rakentaminen ja asumiseen panostaminen on nähtävissä myös kotitalouksien käyttäytymisessä.

Asumisen trendit 2017

Oma koti vuokrakoti, omistusasunto toisaalla
Tarve päästä asumaan sellaiseen asuntoon ja sellaiselle alueelle, joka eniten miellyttää, johtaa tilanteeseen jossa oma koti on vuokrakoti ja omistusasunto löytyy toisaalta, jopa toisesta kaupungista. Myös muuttoliike ja pendelöinti tukevat tätä kehitystä

Asunnon koko
Asuntomarkkinat ovat jakautuneet kahtia ja kasvukeskuksia vaivaa etenkin pienten asuntojen pula. Perhekoot pienenevät ja toisaalta nelilöistä ollaan valmiita tinkimään sijainnin vuoksi.

Asunnon arvon kehitys
Asunto on monelle kuluttajalle elämän suurin investointi ja sen tuotto-odotukseen osataan kiinnittää aiempaa enempää huomiota.

Uniikki asuminen
Laatutaso on suuri tekijä oikean asunnon valinnassa.  Kodin merkitys kasvaa ja se koetaan paikkana, jonne paetaan arkea, kiirettä ja stressiä. Digitaaliset ja automaattiset palvelut myös asumisessa ovat vahvasti vakiinnuttamassa asemaansa. Älypuhelimella tehtävä valojen sammuttaminen, saunan lämmittäminen ja kodinkoneiden hallinta ole enää visioita tulevaisuuden innovaatioista, vaan käytössä olevaa teknologiaa, joka helpottaa asumisen arkea.

Sijainnin merkitys
Suurempi kuin aiemmin. Yhteyksiä, lähialueen tunnelmaa tai asuinalueen tulevaisuutta arvotetaan.

Lähde: Tilastokeskus, Kauppalehti 12/2016, Kiinteistömaailman tutkimus

 

Kotitaloudet remontoivat sisällä ja panostavat pihoihin

Piristynyt rakentaminen ja asumiseen panostaminen on nähtävissä myös kotitalouksien käyttäytymisessä. Talon tai vapaa-ajan asunnon rakentamisaikeet ovat Lapissa muuta maata korkeammat ja rakentamista suunnittelee 7 % Lapin kuluttajista.  Vanhan asunnon tai vapaa-ajan asunnon peruskorjausta suunnittelevien määrä on kasvanut vuodessa valtakunnan tasolla 20 prosentista 25 prosenttiin. Lapissa kehitys on ollut tätäkin kiivaampaa ja noin kolmannes kuluttajista harkitsee remontoivansa talonsa tai vapaa-ajanasuntonsa seuraavan kahden vuoden aikana. Lappilaisia remontoijia on siis liikkeellä lähes 50.000.

Myös pihaa uusitaan merkittävästi kiivaammin kuin kaksi vuotta sitten. Jopa 46 % Lapin kuluttajista aikoo hankkia pihaansa piha- ja puutarhatuotteita tai -kalusteita. Vihersisustamisen trendi jatkuu myös seinien sisäpuolella tuoden viihtyisyyden lisäksi myös ilmanlaatua parantavia elementtejä.

Rakennus- ja remonttitarvikkeiden ostaminen on suurelta osin vielä kivijalkakauppaa, mutta hinta- ja tuotevertailua tehdään verkossa sekä kotona että tuotteen ääressä myymälässä. Kodinkoneita uusittaessa nettiostaminen on hyvin yleistä ja näin on tehnyt jo lähes puolet kuluttajista.

Kantar TNS, AL+total s15k16,

Koti -sesonkikampanja

Koti -teemainen sisältökokonaisuus kerää yhteen kotiin, sisustamiseen ja remontointiin liittyvät trendit ja muut ajankohtaiset asiat aihepiirin parista. 9.5.2017 ilmestyvän Koti-teemalehden lisäksi sesonki näkyy vahvasti myös verkossa aiheeseen liittyvinä sisältöinä ja mainontana.

Lue lisää

 

Asuntolehti

Uuden Rovaniemen ja Lounais-Lapin välissä joka toinen viikko. Asuntolehdessä on toimituksen tekemiä sisältöjä, koti-aiheeseen liittyvää mainontaa sekä asiakkaiden ostamia, artikkelin muotoon kirjoitettuja sisältöjä.

Esimerkkipaketti

Printin ilmoituskoko 2×365 1028 €

Kohdennettu digikampanja Alma-verkostossa. Kohdenna mainontaa esimerkiksi Lappiin omakotiasujille tai tee-se-itse -miehille. Laiteriippumaton mainoskaruselli jättiboksipaikalla 100.000 näyttöä 1.800€

Yhteensä: 2.828 €

Sisältömarkkinoinnin videopaketti

Tarjoamme mainostajille oman videokanavan, joka näkyy Lapinkansa.fissä. Mainostajien omassa kanavassa voit esitellä yritystäsi, osaamistasi ja antaa hyödyllisiä vinkkejä kuluttajille.

Viiden videon paketti avaimet käteen -periaatteella. 

Video nostetaan median etusivulle kolmen päivän ajaksi.
Video on lisäksi katsottavissa Lapinkansa.fin tai Pohjolansanomat.fin video-osiossa toistaiseksi.

Hinta: Lapin Kansa 5 000 € (yhden videon hinta 1 000 €)

Kysy lisää sisältömarkkinoinnista ja videoista

Hyvä sisältömarkkinointi on lukijoille hyödyllistä, palvelevaa ja kiinnostavaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin avulla voit esitellä asiantuntijuuttasi sekä yrityksesi persoonaa. Remontoimiseen ja rakentamiseen liittyvät jutut ja videot soveltuvat luontevasti mainostajan artikkeliin tai videoon. Lukijoitamme kiinnostavat kodin muutostarinat, remonttivinkit ja opastusvideot. Tuotamme tarvittaessa artikkelin tai videon puolestasi avaimet käteen -periaatteella.

Ota yhteyttä mainosmyyntiimme