Lapissa on yli 45.000 kotimaan matkailusta kiinnostunutta kuluttajaa

Lappilaisten kuluttajien kiinnostus kotimaan matkailua kohtaan on suurta. Yli 41.000 lappilaista käyttää mielellään ylimääristä rahaa kotimaan lomamatkoihin.

Pohjolan Sanomat ja Lapin Kansa selvittivät lukijoiltaan mitä he haluavat kuluvan kevättalven aikana lomallaan tehdä, mistä he saavat tietoa lomanviettomahdollisuuksista sekä milloin he tekevät päätöksiä lomanvietosta. Kolmannes Lapin markkina-alueen alueen kuluttajista tekee lomasuunnitelmansa kuukausia ennen loman alkua. Runsas kolmannes kuluttajista päättää lomanvietostaan vasta loman kynnyksellä tai sen aikana.

Lukijoiden lomasuunnitelmat vaihtelevat perheaktiviteeteistä kulttuuriin ja liikuntaan. Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien lukijoista n. 40 % aikoo majoittua ainakin osan lomastaan hotellissa tai vuokramökissä. Suosituin lomanviettotapa liittyy hiihtämiseen ja lasketteluun, joita aikoo harrastaa kolmannes Lapin Kansan ja lähes puolet Pohjolan Sanomien lukijoista. Myös muut urheilu- ja liikunta-aktiviteetit korostuvat lappilaisten perheiden suunnitelmissa. Kuluttajia kiinnostavat myös kulttuurinähtävyydet, teatterit sekä ostosten tekeminen. Kylpyläloma on suunnitelmissa useammassa kuin joka viidennessä perheessä.

Lukijoiden mielestä sanoma- ja paikallislehdet verkkosivustoineen tarjoavat parhaat tietolähteet kevättalven lomanviettoon kotipaikkakunnalla tai lähimatkailuun. Lähes 70 % pitää sanoma- ja paikallislehtiä ensisijaisina tietolähteinään lomanviettoon liittyen.

Tutkimus toteutettiin tammi-helmikuussa Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien RAM-lukijapaneelissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 331 lukijaa.


Esimerkkikampanja kotimaan matkailijoita tavoittelevalle

Olipa kohderyhmäsi sitten Kuusamossa, Kittilässä tai Tampereella, tavoitat heidät Alma-verkostolla. Alma-verkosto koostuu uutismedioista, markkinapaikoista sekä lifestyle-palveluista, kuten Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. Aluekohdennuksen lisäksi valittavanasi on demografioita ja kymmeniä kiinnostusalueita.

Alma-verkostossa 100.000 näyttöä kahden viikon aikana boksi-paikalla sekä desktopissa että mobiilissa.

Kohdennus haluamallesi alueelle ja kohderyhmälle, esim. Pirkanmaa tai pääkaupunkiseutu sekä lapsiperheet. Tavoitat kampanjalla tuhansia kohderyhmääsi kuuluvia kuluttajia.

Esimerkkikampanjan hinta 920 €.

Mainostaja, talven lomakausi on vasta aluillaan ja kuluttajat suunnittelevat kotimaan matkoja lähelle ja kauas. Sanomalehdet ja niiden verkkopalvelut ovat tärkeitä tietolähteitä lomailijoille. Mediaratkaisujemme avulla tavoitat suomalaiset kotimaan matkailijat haluamallasi alueella.

Tutustu mainonnan ratkaisuihin ja kysy lisää mainosmyynnistä.

Lue lisää mainonnan toimivuudesta:

Lähteet:

KMT AL + total Syksy 2015/Kevät 2016

Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien lukijapaneeli, RAM, helmikuu 2017