Yhteishaku lähestyy – Nappaa tästä vinkit vaikuttavaan koulutusalamainontaan.

Yhteishaku lähestyy ja opiskelupaikkaa pohtivat etsivät itselleen sopivia opinpolkuja. Yksi pohtii hakukohdettaan samaa tutkintoa tarjoavien oppilaitosten välillä, toinen etsii omia kiinnostuksen kohteita vastaavaa koulutusohjelmaa ja kolmas haikailee lisäkoulutuksen perään. Onko oppilaitoksesi ensimmäisenä mielessä sitä oikeaa koulutuspaikkaa etsittäessä? Rakenna oppilaitoksesi tunnettuutta sekä tavoita oikeat ihmiset vaikuttavan mainonnan avulla.

Kolme vinkkiä vaikuttavaan koulutusalamainontaan:

opiskelija11. Tavoittele isoa yleisöä, sillä tunnettuudella on merkitystä.

Mielikuvia rakennetaan mainonnalla. Kerro laajalle yleisölle koulutusaloista, monipuolisesta tarjonnasta ja niistä asioista, joilla erotut muista toimijoista. Kun tunnettuus on kohdallaan, sen päälle on helppo rakentaa muuta toimivaa ja vaikuttavaa mainontaa.

Säännöllistä tunnettuutta on helppo lisätä esimerkiksi mainostamalla Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien Koulutus-teemalehdessä, joka ilmestyy tiistaina 31.1.2017. Näkyvyys uutismedioiden verkkopalveluissa tehostaa viestiäsi. Lapin tavoittavin mediaperhe tavoittaa kanavillaan jopa 82% lappilaisista viikossa. Sanomalehti tavoittaa päivittäin 90 000 lukijaa, jonka lisäksi Lapinkansa.fi ja Pohjolansanomat.fi -verkkopalvelut tavoittavat viikoittain 63 000 uutta silmäparia lehden lukijoiden lisäksi. Valtakunnallisen näkyvyyden saat mainoksellesi Alma-verkostosta (kerromme tästä lisää alempana).

Tiedätkö kuinka tunnettu oma oppilaitoksesi on suhteessa muihin oppilaitoksiin markkina-alueellasi? TNS Gallup Oy:n Alueellisen ostokäyttäytymistutkimuksen tavoitteena on selvittää lappilaisten kuluttajien mediakäyttöä ja kulutuskäyttäytymistä eri toimialoilla. Oppilaitokset ovat yksi tutkimuksen kohteena oleva toimiala, joka tutkitaan kerran vuodessa keväisin. Tutkimuksesta käy muun muassa ilmi, mistä lappilaiset seuraavat mieluiten oppilaitosten mainontaa, miksi oppilaitosten mainontaa seurataan ja kuinka hyvin kuluttajat tuntevat alueensa oppilaitokset. Ota meihin yhteyttä, jos haluat kuulla tarkemmin Alueellisen ostokäyttäytymistutkimuksen tuloksista alueellasi.

 

2. Kohdenna mainonta oikeille kohderyhmille kiinnostavilla viesteillä

opiskelija2Koulutusalan mainonnasta on mahdollista saada entistä vaikuttavampaa, jos viestit pystytään kohdentamaan yhä tarkemmin määritellyille ”opiskelijapersoonille”. Voitko kohdentaa erilaisen viestin kohderyhmäsi sisällä esimerkiksi eri kiinnostusalueiden, iän tai perhetilanteen mukaan? Kohderyhmiä ei välttämättä ole vain yksi, sillä suuriin koulutukseen liittyviin päätöksiin osallistuu yleensä koko perhe. Voitko kohdentaa viestiäsi esimerkiksi vanhemmille? Minkälainen olisi heille suunnattu viesti nuoren opiskelumahdollisuuksista?

Mainonnan kohdentaminen haluamillesi kohderyhmille onnistuu kätevästi digimainonnalla.
Lapin Kansa ja Pohjolan Sanomat ovat osa Alma Median digiverkostoa, joka tavoittaa noin 70% 15-74-vuotiaista suomalaisista. Mainontaasi voidaan näyttää Alman valtakunnallisesti tunnetuissa medioissa haluamallesi kohderyhmälle ympäri Suomen. Alma-verkosto koostuu luotetuista suomalaisista uutismedioista, markkinapaikoista ja muista digipalveluista, joihin lukeutuvat muun muassa Kauppalehti, Iltalehti, Etuovi.com, Kotikokki.net ja Rantapallo.fi. Mainoksesi näytetään luotetuilla verkkosivustoilla, joten sinun ei tarvitse pelätä, missä yhteydessä viestisi kulloinkin näkyy.

 Lue lisää Alma-verkostosta

Esimerkki Alma-verkostokampanjasta:

Mainospaikka: Cross-device-karuselli boksi-paikalla ja mobiilin keskipaikalla
Karuselli pyörähtää kerran itsestään, jonka jälkeen käyttäjä voi pyyhkäistä (mobiili ja tabletti) tai klikata (desktop) eri kuvien välillä

Aluekohdennus: Lappi
Mainosnäyttöjen lukumäärä: 50 000 näyttöä
Hinta: CPM 12 € (alv. 0%)
CPM-hinta on hinta 1000 näytölle.

Alma-verkosto: Mainokset näytetään valitsemallesi kohderyhmälle aluekohdennetusti Alma Median luetuissa ja luotettavissa digimedioissa, kuten Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat, Iltalehti ja Kauppalehti.

 

lk_boksi_carusell_600x600_mobiilikeski

3. Kerro perustellen, miksi opiskelupaikka olisi juuri sopiva kohderyhmällesi

Two Young Women Reading Text Message On BusNykyaikana päätöksiä ohjaa pitkälti suosittelu. Opiskelemaan hakevat haluavat tietää muiden opiskelijoiden uratarinoista, opintopaikasta, opettajista ja suuntautumisvaihtoehdoista. Kerro perustellen, esimerkkien, henkilökunta- ja opiskelijaesittelyjen avulla toiminnastanne. Jää mieleen asiantuntevana ja avoimena organisaationa.

Hakijaa kiinnostavia tarinoita voit tuoda näppärästi ja houkuttelevasti esille sisältömarkkinoinnilla. Näytä videolla, millaista opiskelu on käytännössä tai jaa tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja ajatuksista haastattelemalla heitä sisältömarkkinointiartikkeliin. Alman maakuntalehtien lukijatutkimuksen mukaan sisältömarkkinointi sekä hyödyttää lukijaa että myös vahvistaa brändiä.
Tutustu tutkimustuloksiin

Mielenkiintoinen tarina ei yksinään riitä, sillä se tarvitsee aiheesta kiinnostuneen yleisön. Oikean yleisön tavoittamiseksi tarvitset tarpeitasi vastaavat kanavat. Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien 31.1.2017 ilmestyvä Koulutus-erikoislehti tavoittaa aiheesta kiinnostuneet lappilaiset kohdennetusti, joten se on mitä mainioin ympäristö koulutusaiheiselle tarinalle. Lisäksi sisältömarkkinointiartikkeli eli advertoriaali voidaan julkaista Lapinkansa.fin tai Pohjolansanomat.fin sponsoroiduilla sivuilla digitaalisessa muodossa. Lukijat ohjataan artikkeliin uutissivustolta artikkelinostojen avulla. Advertoriaalista saat ohjauksen myös oman oppilaitoksesi verkkosivuille. Videosi voidaan näyttää muun muassa toimituksen uutisvideoiden yhteydessä, uutisartikkelin välissä tai omassa videokanavassa. Kerromme näistä mielellämme lisää!

Mistä sisällöntuotanto? Voit tuottaa sisällön itse tai hankkia tuotannon sisällöntuottajaltamme, joka ideoi, kuvaa ja kirjoittaa tarinasi. Vinkkaamme myös hyödyntämään mahdollisia valmiita materiaaleja. Onko oppilaitoksellanne jo videoita tai mielenkiintoisia juttuja olemassa, mutta niiltä puuttuu laaja yleisö? Valmiille materiaalille saat laajan yleisön Lapin medioissamme sekä valtakunnallisissa digiratkaisuissamme – juuri yhteishaun kynnyksellä.

Haluaisitko keskustella oppilaitoksesi mainonnan tarpeista? Autamme mielellämme sopivan kokonaisuuden rakentamisessa.