Brillet luo brändimielikuvaa ja tekee tulosta monikanavaisen markkinoinnin keinoin

Menestysresepti

Menestyjä: Brillet, Rovaniemen Optiikka Oy

Yrittäjät: Pasi Hiukka ja Taina Kangas

Mainonnan ainekset: Säännöllinen monikanavainen mainonta

Tavoitteet: Brilletin tunnettuuden kasvattaminen asiantuntija- ja laatuimagoa välittäen. Myynnin kasvu.

Tulokset: Brillet mielletään vahvasti hyvän palvelun, asiantuntemuksen ja laadukkaiden tuotteiden silmälasiliikkeeksi.

Monikanavainen mainoskampanja toi 20%:n kasvun liikevaihtoon edellisvuoden vastaavaan kuukauteen nähden.

Pasin vinkit onnistuneeseen mainontaan:

”Kokeile rohkeasti eri kanavia, kuten printtiä, mobiilia ja nettiratkaisuja. Advertoriaalit eli sisällöntuottaminen on hyvä juttu.”

”Monikanavaisuuden lisäksi on tärkeää näkyä monessa kanavassa yhtä aikaa.”

Yrityksen perustamisesta lähtien optikkoliike Brillet on satsannut isolla vaihteella markkinointiin. Säännöllinen ja pitkäjänteinen mainonta onkin tuottanut haluttua tulosta: Mainoskampanjat ovat vauhdittaneet myyntiä, minkä lisäksi yrittäjä Pasi Hiukan mukaan iso osa rovaniemeläisistä tietää nyt, että kaupungissa on laatuun ja asiantuntijuuteen vahvasti panostava, Hiukan parempi optikkoliike Brillet.

Vajaa kolme vuotta sitten Brilletin yhdessä Taina Kankaan kanssa perustanut Hiukka huolehtii siitä, että yrityksen asiantuntijaimago tulee kirkkaasti esille Brilletin mainonnassa:

”Meidän juttu on hyvä palvelu, asiantuntemus ja laadukkaat tuotteet. Näiden kautta olemme mainonnan rakentaneet ja iso osa ihmisistä tietää tämän kaupungilla. Olemme näin saavuttaneet yhden tavoitteen, mutta työtä on toki tehtävä jatkuvasti.”

Yritys on jatkuvasti läsnä asiakkaidensa käyttämissä kanavissa, minkä lisäksi mainontaa toteutetaan isompina kokonaisuuksina noin neljä kertaa vuodessa. Printti-, verkko- ja televisiomainontaa hyödyntävä Brillet näkyy kampanjoiden aikaan useassa eri mediassa, jotta potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan mahdollisimman kattavasti ja silmälasien hankinnan ollessa ajankohtaista, Brillet olisi ensimmäisenä heidän mielissään.

Tunnettuuden kasvusta viestivät myös asiakkaiden kommentit, sillä he kertovat nähneensä Brilletin mainontaa monessa paikassa ja osaavat myös kysellä mainonnassa esille nousseista, yrityksen ajankohtaisista asioista ja uutuuksista.

Yksittäisistä mainoskampanjoista Hiukan mieleen on jäänyt erityisesti viime syksyn kehysviikosta toteutettu laaja kampanja, jonka aikana Brilletin uutuusmallistot olivat bongattavissa Lapin Kansassa, Lapinkansa.fissä, Uusi Rovaniemessä sekä MTV:n kanavissa ja sosiaalisessa mediassa. Hiukka toteaakin, että pysyäkseen ihmisten mielissä, on yrityksen näyttävä monissa eri kanavissa ja mieluusti lähes yhtä aikaa, jotta eri kanavat tukevat toisiaan.

”Halusimme kertoa asiakkaille, että olemme silmälasimuodin asiantuntija ja tuomme valikoimaamme laadukkaita uutuusmallistoja. Uskoin niihin kanaviin, joissa näyimme ja olimme testanneet ne etukäteen. Edellisvuoteen verrattuna syyskuun liikevaihto kasvoi 20 %, mikä kertoo kampanjan toimivuuden. Monikanavainen mainonta jää ihmisten mieliin ja poikii myös myöhemmin asiakkuuksia.”

Pasi Hiukka Virpi Hyvönen ja Taina KangasSäännöllinen mainonta mahdollistaa kampanjoiden vaikuttavuuden tarkastelun ja markkinoinnin kehittämisen seuraavaa toteutusta varten. Brilletillä on monikanavaisuudesta hyviä kokemuksia ja tältä pohjalta suunnitellaan myös tulevaa markkinointia. Hiukan mukaan onkin rohkeasti uskallettava kokeilla eri mainonnan keinoja. Ei liene sattumaa, että Brillet oli Lapinkansa.fi:n sponsoroiduissa sisällöissä ensimmäisen advertoriaalin julkaissut yritys.

”Yrittäminen on sellaista, on pakko olla rohkea. On seurattava, mitä uutta tulee ja mielellään olemme uusissa kanavissa ensimmäisenä, sillä nämä yritykset huomataan parhaiten. Toivomme tietysti, ettei tarvitsisi markkinoida, mutta se ei ole realismia. Mietimme jokaisen kampanjan kohdalla kohdennuksia ja se joka ei toimi, jää pois.”

Entä miksi Lapin Kansa? ”Paikalliset lukevat Lapin Kansan kanavia ja se on luetuin lehti täällä Lapissa. Sekä nettisivuilla että printtilehdellä on hyvät peitot Lapissa. Rovaniemellä käy paljon asiakkaita maakunnasta, jonne Lapin Kansa leviää ja saavutamme näin myös maakunnan asiakkaat. Jonkin verran hyödynnämme myös Uusi Rovaniemeä.”

Hiukka pitää hyvänä myös mahdollisuutta hyödyntää Alman eri tuotteiden tuomaa saavutettavuutta, kun usean eri median voi yhdistää samaan kampanjaan. Yhteistyö Lapin Kansan tuttujen henkilöiden kanssa on myös merkittävässä roolissa: ”Jaamme ilot ja surut. Jos on ongelmia, olemme aina tarttuneet puhelimeen ja jutelleet avoimesti. Kiitoksia jaellaan puolin ja toisin.”


Yrittäjä, ota meihin rohkeasti yhteyttä.

Hiukka toivoo, että pienille yrityksille ja megamainostajille olisi vieläkin enemmän erilaisia valmiita mainospaketteja tarjolla, sillä moni yrittäjä kokee mainonnan aloittamisen hankalaksi. Astumme mielellämme pienyrittäjien kanssa tämän mainonnan taklaavan kynnyksen yli.

Kerro meille mainonnan tavoitteesi (tai määritellään se yhdessä) sekä budjettisi, niin suunnittelemme juuri sinun yrityksellesi sopivan, valmiin mainospaketin. Starttaa mainonta luotettavassa ympäristössä yhdessä mainonnan asiantuntijoidemme kanssa.

Autamme mielellämme juuri sinun yrityksellesi sopivan mainoskampanjan muodostamisessa!

Menestymme yhdessä: