Mistä suomalainen mieluiten lukee, katsoo tai kuuntelee mainoksia?

Suomalaisista 45 % pitää sanomalehteä mieluisimpana mainosvälineenä.

Mainonta toimii, kun viesti halutaan vastaanottaa. Siksi sanomalehti on mainio mainosympäristö: lukijat todella odottavat lehdessä olevan mainoksia. Kaupalliset uutiset ovat siis osa kiinnostavaa sisältöä.  Suomalaisten suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen on tutkittu osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta, josta selvästi sanomalehdet erottuvat ylivoimaisen pidetyimpänä mainosvälineenä.  Lapin Kansan mainostajien kokemukset tukevat tätä tutkimustulosta: mainonta lehdessä toimii.

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä  aiempaa ylivoimaisemmin mieluisimpana mainosvälineenä. Suomalaisista 45 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Osuus on kaksi prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisellä tutkimuskierroksella vuotta aiemmin.
Lähde: Tuhat suomalaista-tutkimus, IRO Research Oy, syyskuu 2015
Vaikka medioiden määrä lisääntyy ja kuluttajien ajankäyttö sirpaloituu, painetut sanomalehdet ovat säilyttäneet ylivoimaisen suosionsa mieluisimpana mainonnan välineenä. Sanomalehden lukeminen on edelleen hyvin keskittynyttä, sille otetaan oma hetki päivästä. Mainonta sanomalehdessä on lukijoille luonnollinen ja haluttu osa lehden sisältöä. Tilaajille lehdessä oleva mainonta on yksi tärkeä syy pysyä uskollisena omalle lehdelleen.
– Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen

Sanomalehdet selkeä ykkönen

Muut kaksitoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien mieluisuuden taakse. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan. Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Tulos oli sama vuotta aiemmin. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, sanomalehtien digitaaliset palvelut ja painetut aikakauslehdet.

Mieluisimpien medioiden kärjen järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat edelleen selvästi mieluisin mainonnan kanava kaikissa ikäryhmissä. Sosiaalisen media palvelut Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mieluisimpien medioiden listan häntäpäähän 0–2 prosentin osuuksilla.

Miksi sanomalehti on mainosmediana suomalaisten suosikki?

Markkinointikanavien mieluisuuteen vaikuttaa eniten niiden koettu hallittavuus. Viestien oletetaan olevan siirrettävissä käyttöön oman aikataulun mukaan, eli lukijat haluavat itse päättää, milloin mediaa käyttävät ja mitä lukevat. Kanavassa olevat viestit eivät saa olla tyrkyttäviä tai keskeyttää muuta tekemistä. Mainonta sanomalehdessä on lukijoille luonnollinen ja haluttu osa lehden sisältöä.

Lähde: Kari Elkelä, Markkinointiviestinnän kanavapreferenssit kuluttajilla, 2012

Caravankeskus Reatalo luottaa printtiin, koska lehtimainos toimii välittömästi

caravan

Mainostajalle sanomalehti on mieluisa väline myös siksi, että lehtimainos toimii nopeasti ja se lisää selvästi myyntiä. Lapin Kansan vakioilmoittaja Caravankeskus Reatalon menestystarina-artikkelissa Matti Kähkönen kertoo, että lehtimainonta on Kähkösen mielestä aktivoivaa ja oikeastaan ainut tapa saada ihmiset paikalle, vaikka muitakin medioita on välillä käytetty.

Sanomalehti-ilmoitus tuo Matti Kähkösen mukaan selvästi lisää myyntiä: ”Tapahtumat varsinkin toimivat, kun näytään isosti lehdessä. Neuvoin tuoreelle avajaisia suunnittelevalle yrittäjälle, että pelkkä Facebook ei riitä, vaan kannattaa laittaa ilmoitus Lapin Kansaan. Mainostaminen kannattaa, eikä sen kustannuksia kannata turhaan miettiä: räväkkä aloitus on satsaus, joka poikii vielä jälkeenpäinkin.”

Haluatko kuulla lisää toimivasta mediaympäristöstä?

Lue myös nämä