Miten mobiilimainonta toimii?

Älypuhelimissa parhaiten toimivat mainostekstit poikkeavat tietokoneissa ja tableteissa toimivista. Älypuhelimissa korostuvat vieläkin enemmän mainostekstin ytimekkyys ja selkeä ”call-to-action”.

Mobiilimainontaa ei kannata hyödyntää tai arvottaa kuitenkaan vain sen mukaan tuottaako sen viimeisen klikin ennen ostotapatumaa. Mobiilissa voi myös tehdä mielikuvamainontaa. Kuluttajien ostoprosessit ovat monimutkaisia ja mobiilimainonnan displayarvo on suuri.

Mobiilimainos pääsee lähelle ihmistä ja herättää tunteita. Sen tekee erityisen läheiseksi se, että sitä voi myös koskettaa. Mainoksen parissa voi viettää aikaa, sillä pelillisyys on mobiilin vahvoja ominaisuuksia.

− Käyttötilanteessa asiakasta voidaan houkutella viihtymään brändin parissa pidempäänkin. Mobiilia kanavaa voisikin tästä syystä käyttää hyvin asiakassuhteen kehittämiseen, kertoo Alma Median mobiiliasiantuntija Emmy Ramsay.

− Mobiilimainontaa suunniteltaessa kannattaakin huomioida mobiilin erilainen käyttötilanne ja erityispiirteet. Ei kannata siirtää mainosideaa suoraan verkkobannerista pienempään formaattiin, vaan miettiä mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Esimerkiksi tablettilaitteita käytetään usein rauhassa kotisohvalla, jossa asiakas koskettelee mainosta verkkaisesti, kuvailee Ramsay.

Parhaimmillaan mobiilimainonta tavoittaa halutun kohderyhmän oikealla hetkellä oikealla tavalla ja mainos johdattaa asiakkaan lähemmäs ostohetkeä. Kohdentaminen ja asiakaskokemusta parantavat erilaiset Rich Media -toteutukset (esimerkiksi raaputtaminen tai kuution pyörittäminen) kehittävät asiakassuhdetta.

− Näiden uusien jännittävien vuorovaikutteisten mainosmuotojen toteuttaminen on helppoa, sillä autamme teknisen toteutuksen kanssa. Usein tarvitaan vain tavallinen kuva tai kaksi ja toteutamme mainoksen avaimet käteen –periaatteella, kertoo Alma aluemedian digi-tuotepäällikkö Mira Sarkola-Lehtonen.

Mobiili sopii kaikenlaisille mainostajille, isoille ja pienille. Mitään erityisiä tietoja ja taitoja ei tarvita, vain ajatus siitä ketä halutaan tavoittaa ja mikä on mainoksen tavoite.
– Digi-tuotepäällikkö Mira Sarkola-Lehtonen

Kiinnostaako mobiilimainonta?

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä.

Tuotesivulla on esitelty kaikki erilaiset mainosbannerit:
Tutustu mainosmuotoihin.